Danskernes reparationsvaner 2020

Forord

Danskerne går op i at leve bæredygtigt i deres hverdag, og langt de fleste forbinder også reparationer med bæredygtighed. Alligevel har hver anden dansker over de sidste 12 måneder valgt at lade være med at reparere noget, de overvejede. Den største årsag til at folk ikke vælger at reparere, er hvis prisen på reparation ikke er billig nok i forhold til at købe nyt.

Hvorvidt man går op i at leve bæredygtigt i sin hverdag, virker ikke til at have en indflydelse på, hvor meget man får repareret. Om man lever bæredygtigt er meget afhængigt af ens alder, køn og hvor man bor henne i landet. Til gengæld er der ikke den store forskel på hvor meget folk reparerer på tværs af de samme parametre.

Det er især vores transportmidler: biler og cykler vi reparerer. Mere end 3⁄4-dele af danskerne ville overveje at få dette repareret før de købte nye. Hele 44% af danskerne har fået deres bil repareret de sidste 12 måneder, hvor 32% har fået repareret deres cykler.

Over 50% af danskerne går altid eller for det meste op i at leve bæredygtigt i deres hverdag

Mere end en tredjedel af danskerne oplever ofte udfordringer når de vil træffe det bæredygtige valg


9,5 %
Oplever udfordringer hver dag



27,5 %
Oplever udfordringer flere gange om ugen



16,5 %
Oplever udfordringer 1 - 4 gange om måneden

Knap 90% af danskerne forbinder reparationer med bæredygtighed



63 %
Forbinder det meget med bæredygtighed
26,5 %
Forbinder det lidt med bæredygtighed

Undersøgelses-deltagerne blev spurgt om hvorvidt de forbinder reparationer med bæredygtighed, hvortil de kunne svare ’Ja, meget’, ’Ja, lidt’ eller ’Nej’.

Hvem går mest op i bæredygtighed?

Aldrig/Sjældent

En gang i mellem

Altid/For det meste

Hvor ofte de forskellige grupper går op i at leve bæredygtigt i deres hverdag



Kvinder
Mænd
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
18 - 29 år
30 -39 år
40 - 49 år
50 - 59 år
60 - 69 år
70+ år

Hvem får flest ting repareret?

0

1 - 3

4+

Antal gange de forskellige grupper har fået noget repareret inden for de sidste 12 måneder



Kvinder
Mænd
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
18 - 29 år
30 -39 år
40 - 49 år
50 - 59 år
60 - 69 år
70+ år

Hvad har danskerne repareret mest de sidste 12 måneder?

Biler44 %
Cykler32 %
Tekstiler30,5 %
Telefon, tablet, computer27,5 %
Hvidevarer17 %
Møbler14,5 %
Hi-fi5,5 %
Køkkenmaskiner5 %
Andre køretøjer5 %




Viser hvor stor en procentdel af danskerne der har repareret den pågældende kategori

2 ud af 3 danskere tjekker som regel om deres ting kan repareres inden de køber nye



24,5 %
Tjekker altid om det kan repareres
41,5 %
Tjekker for det meste om det kan repareres

Hver anden dansker har inden for de sidste 12 måneder haft noget de overvejede at få repareret, hvor de alligevel valgte at lade være

Top 5 kategorier vi vil overveje at reparere før vi køber nyt


Biler
85,5 % ville overveje at reparere, før de køber ny

Cykler
79,5 % ville overveje at reparere, før de køber ny

Telefon, tablet, computer
76 % ville overveje at reparere, før de køber ny
Hvidevarer
73,5 % ville overveje at reparere, før de køber ny

Møbler
55 % ville overveje at reparere, før de køber ny

Top 3 årsager til at danskerne ikke reparerer deres ødelagte ting

1.
Det er for dyrt at få repareret i forhold til hvad det koster at købe nyt
72 % af de adspurgte angav dette som en årsag til de ikke fik repareret deres ødelagte produkter


2.
Hvis vi ikke har brug for produktet og derfor hverken reparerer det eller køber nyt
28 % af de adspurgte angav dette som en årsag til de ikke fik repareret deres ødelagte produkter


3.
Hvis vi ikke ved hvem der kan reparere det eller hvor vi kan finde en der kan der kan
28 % af de adspurgte angav dette som en årsag til de ikke fik repareret deres ødelagte produkter





Top 3 ting, der kan få danskerne til at reparere mere


1.
Hvis det var billigere at få repareret ens ødelagte produkter
60 % af de adspurgte angav dette som noget der kunne få dem til at reparere mere

2.
Hvis vi selv kunne reparere det der er gået i stykker
49,5 % af de adspurgte angav dette som noget der kunne få dem til at reparere mere

3.
Hvis vi nemmere kunne finde de rigtige reparatører
45 % af de adspurgte angav dette som noget der kunne få dem til at reparere mere

Om rapporten

Denne rapport er baseret på en landsdækkende undersøgelse udarbejdet og udsendt af Make It Good Again IVS. Der er indsamlet over 2000 besvarelser fra mænd og kvinder i alle aldre. Dataen er indsamlet i foråret 2020.

Vi tager udelukkende udgangspunkt i undersøgelsens resultater og fortolker hverken på tal eller udtalelser.